Sisältöön
Videolla naisella on kädessään puhelin, jolla hän testaa AR-meikkifiltteriä. Videolla naisella on kädessään puhelin, jolla hän testaa AR-meikkifiltteriä.

Testaa meikkitrendejä virtuaalisesti

Kategoria: Paras kampanja, Tuloksellisin kampanja

Lähtökohdat

Sokos on ikoninen, yli 70-vuotias suomalainen brändi. Pitkän historiansa ansiosta se on vakiinnuttanut paikkansa vähittäistavarakaupassa.

Tänä päivänä Sokos on myös yksi Suomen suurimmista kosmetiikkatuotteiden jälleenmyyjistä. Sokos halusi lähteä tavoittelemaan sille haastavinta kohderyhmää, nuoria kuluttajia, jotka ovat kiinnostuneet kosmetiikasta: miten mielikuva Sokoksesta voitaisiin muuttaa, jotta myös nuoret kuluttajat suuntaisivat Sokokselle kosmetiikkaostoksille.

Insight

Omissa kivijalkamyymälöissään Sokoksen asiakaspalvelijat pystyvät auttamaan asiakasta löytämään uusia meikkityylejä ja -tuotteita testaamalla tuotteita asiakkaiden kasvoilla. Sama idea haluttiin tuoda myös modernimpaan muotoon digitaalisesti, joka voisi saada myös nuorempien kuluttajien huomion: Sokokselta voi löytää digitaalisilla keinoilla itselleen tuotteet, joilla voisi luoda itselleen mieluisan meikkityylin.

Luova ratkaisu

Sokos päätti luoda AR-filtterin ajankohtaisimmista meikkilookeista. AR-filtterin meikkilookit valittiin Metan tekemän trendikatsauksen pohjalta. Instagramissa toimivaa AR-filtteriä testaamalla asiakas voi kokeilla erilaisia, trendikkäitä meikkilookeja omilla kasvoillaan.

Toteutus

Sokos Lahdessa työskentelevä meikkitaiteilija Annie Muukka loi filtteriä varten viisi erilaista meikkilookia, jotka olivat Metan tekemän trendikatsauksen mukaisia. Näistä meikkilookeista tehtiin Instagramissa käytettävät, jokaisen kasvoille sopivat filtterit AR:ää hyödyntämällä.

Viisi erilaista meikki-look kuvaa naisen kasvoilla

AR-filtteriä esiteltiin Sokoksen sosiaalisen median alustoilta, joista asiakkaita ohjattiin testaamaan filtteriä Instagramissa.

Kuvakaappauksia Sokoksen orgaanisesta somestaKuvakaappauksia Sokoksen sponroidusta somesta

AR-filtterin punaisena lankana toimi kokonaisvaltainen käyttökokemus. AR-filtteriä testaamalla käyttäjä voi testata jokaista meikkilookia omille kasvoilleen. Meikkilookien testaamisen lisäksi käyttäjä voi ottaa itselleen näyttökuvan filtterin sisältävästä ostoslistasta, joka sisältää meikkilookin luomiseen tarvittavat tuotteet. Tuotteet voi ostaa Sokoksen verkkokaupasta tai kivijalkamyymälästä. Tuotteet hankittuaan käyttäjä voi katsoa ohjeet meikin tekoon Sokoksen Instagramista.

Kolme kuvaa missä ensimmäisessä kuvassa kokeillaan AR filtteriä, toisessa kuvassa on ostoslista ja kolmannessa kuvassa on esimerkki tutorial videosta.

Ohjeet kunkin meikin tekoon esitettiin lisäksi Sokoksen verkkokaupan Inspiroidu-sivulla YouTube-videoiden muodossa. Lisäksi sivulla oli esillä kunkin meikin tekoon tarvittavat, Sokoksen verkkokaupasta ostettavat tuotteet.

Useampi vaikuttaja mainosti AR-filtteriä omilla sosiaalisen median tileillään. Kolmen isomman vaikuttajan, Jonna Ojalan (@meikkimuija), Elisakoon (@elisakoo) ja Yousra Chafakin (@yousrachafak) mainonta oli maksettua. 15 pienempää vaikuttajaa saivat PR-lähetyksen, joka sisälsi kortin, jossa oli QR-koodi AR-filtteriin, Sokoksen lahjakortin, jolla voi ostaa haluamansa meikkilookin tuotteet sekä naamion mallisen suklaan ja meikkisiveltimen.

AR-filtteriä mainostettiin sadoilla DS-näytöillä Sokos- ja Sokos Emotion -liikkeissä.

Sokoksen AR-filtteri koettiin niin onnistuneeksi, että Meta otti siitä benchmarkin itselleen hyvästä AR:n käytöstä.

Tulokset

Vaikuttajayhteistyö

AR-filtteri onnistui saamaan upeasti näkyvyyttä vaikuttajayhteistyön ansiosta. Pienemmistä vaikuttajista 13 osallistui kampanjaan.

Niin isommat kuin pienemmät vaikuttajat toivat näkyvyyttä arvioitua huomattavasti paremmin ja nostivat AR-filtterin näkyvyyden arvoa:

- Jonna Ojalan sisältöjen sitoutuvuus omalla tasollaan oli 51 kommenttia ja 22 tallennusta AR-filtteriä esittelevään Reels-videoon ja 1 386 klikkausta AR-filtterin linkille

- Yousra Chafakin AR-filtter-sisällöiden tavoittavuus ja näyttökerrat olivat erinomaiset verrattuna hänen tilinsä seuraajamäärään

- Kokonaistavoittavuuden näkökulmasta vaikuttajayhteistyö toimi erinomaisesti, ja kampanja tavoitti ihmisiä 58,82 % arvioitua tehokkaammin

- Ansaitun näkyvyyden laskennallinen arvo oli 8600 € ja PR-arvo 25 800 €*.

*Ansaitun median PR-arvon arvioidaan olevan Suomen markkinassa noin kolminkertainen näkyvyyden laskennalliseen arvoon nähden.

Myynnin kasvu

Sokos onnistui paitsi tavoitteessaan saavuttaa nuoret kuluttajat, myös kasvattamaan isosti meikkilookin luomiseen tarvittavien tuotteiden kokonaismyyntiä AR-filtterin ansiosta.

30 % kasvu myynnissä.

AR-filtteri sen upeine meikkeineen jätti muistijäljen ja sai siten kuluttajat kiinnostumaan Sokoksesta.

Upeita tuloksia erityisesti alle 35-vuotiaiden kuluttajien kohderyhmässä

Kaiken kaikkiaan erityistä oli se, että AR-filtterin kohderyhmä, alle 35-vuotiaat naiset, tavoitettiin upeasti AR-filtterin kampanja-aikana:

- 18–24-vuotiaiden kohderyhmän kosmetiikkatuotteiden myynnin kehitys oli kolminkertaista koko myynnin kehitykseen verrattuna

- 25–34-vuotiaiden kohderyhmän kosmetiikkatuotteiden myynnin kehitys oli tuplasti enemmän koko myynnin kehitykseen verrattuna.

Lisäksi 18–24-vuotiaiden kohderyhmässä Sokoksen verkkokaupan sokos.fi myynti kasvoi huimat 87,8 %. Haastava Gen Z -kohderyhmä onnistui siten lähes tuplaamaan Sokoksen verkkokaupan myynnin.

Näin ollen Sokos onnistui tavoitteissaan tavoittaa nuoret kuluttajat sekä edistämään mielikuvaansa monipuolisena kosmetiikkatuotteiden jälleenmyyjänä.

"Halusimme tarjota asiakkaillemme täydellisesti personoidun asiakaskokemuksen, jossa jokainen voi testata viimeisimpien trendien mukaisia meikkilookkeja omilla kasvoillaan, vaikkapa kotisohvaltaan. Tämä on meidän brändilupauksen ja palvelulupauksen ytimessä ja onnistuimme siinä erityisen hyvin, myös digitaalisesti. Erityisen onnellisia olemme siitä, että nuoret ovat löytäneet filtterin ja viihtyneet Sokoksen parissa."

– Veera Korvenkari, Sokos Digital strategist and Marketing Lead

Toteutuksesta vastasivat

Asiakas: Sokos (SOK)

Suunnittelu: Meta, SOK, Isabel Palumbo (Locvs Solvs)

Tuotanto: Isabel Palumbo (Locvs Solvs), Aste Helsinki, Asennemedia