Verkkokauppa

Sopimusehdot

1. Yleistä

Tämän verkkokaupan (myöhemmin Sokos-verkkokauppa) käyttö edellyttää näiden sopimusehtojen noudattamista. Kun tilaat tuotteita tai palveluja Sokos-verkkokaupasta, myyjänä toimii S-Verkkokauppa Oy ja olet sopimussuhteessa S-Verkkokauppa Oy:n kanssa. 

Sokos-verkkokaupassa henkilötietojasi käsitellään tietosuojalainsäädännön ja S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin tietosuojaselosteen mukaisesti. Voit lukea lisää täältä

Käytämme verkkokaupassa evästeitä, lue lisää täältä.

S-Verkkokauppa voi muuttaa näitä sopimusehtoja julkaisemalla päivitetyt ehdot Sokos.fi sivustolla. 

2. Tilaaminen

Kaikki verkkokaupassa esitetyt hinnat sisältävät arvonlisäveron. Ostaminen ei edellytä rekisteröitymistä tai asiakasomistajuutta. Sinun tulee antaa tilausta tehdessäsi kaikki tilauksessa kysytyt tiedot. Tilauksen hinta määräytyy tilaushetken hintojen mukaan.

Sokos-verkkokaupan ostoskori ei varaa tuotteita varastosta ennen kuin tilaus on maksettu. Jos tuote loppuu ennen kuin tilaus on maksettu, tuote poistuu ostoskoristasi. Verkkokauppa ei takaa, että kaikkia sivuilla näkyviä tuotteita on saatavilla. 

Saat tilauksestasi tilausvahvistuksen, joka lähetetään sinulle automaattisesti antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Tilausvahvistus toimii takuukuittina tuotteille, joilla on valmistajan myöntämä takuu. Erillistä takuukuittia ei toimiteta. Tilausvahvistuksesta voit myös myöhemmin tarkistaa tilauksesi tiedot. Kun tilaus on maksettu, siirtyy se käsiteltäväksi eikä sitä voi enää muuttaa. 

Ostamalla Sokos-verkkokaupasta hyväksyt, että sinulle saa lähettää sähköpostia tai tekstiviestejä tilaukseen ja toimitukseen liittyvissä asioissa. 

3. Etukoodit

Verkkopalveluun saattaa aika ajoin olla tarjolla etukoodeja. Etukoodit ovat kertakäyttöisiä. Etukoodeja ei voi yhdistää, ja yhtä tilausta kohden voit käyttää yhden etukoodin tilausta kohti. Etukoodeihin voi liittyä rajoituksia, kuten voimassaolorajoituksia tai niiden soveltumista tiettyyn tuotealueeseen tai tiettyihin tuotteisiin. Voit lunastaa etukoodin vain ennen tilauksen lähettämistä eikä etukoodia hyvitetä tilauksesta jälkikäteen.  

4. Oikeus evätä tilaus

Joissain tapauksissa tuote on voinut loppua varastostamme. Tällaiset tilanteet johtuvat useimmiten siitä, että verkkokaupan saldojen päivityksessä voi olla viive. Mikäli jotakin tilaamaasi tuotetta ei ole saatavilla, Sokos-verkkokauppa on sinuun yhteydessä sähköpostitse. Puuttuva tuote hyvitetään sinulle tilauksen maksutavan mukaan. Tarvittaessa Sokos-verkkokaupalla on oikeus perua tilaus. 

5. Selvät hintavirheet

Sokos-verkkokaupalla on oikeus perua tilaus, kun tilatun tuotteen hinnassa on selvä ja olennainen hintavirhe. Selvällä hintavirheellä tarkoitetaan sellaista tuotteen mahdollista hinnoitteluvirhettä, jossa tuotteen hinta poikkeaa niin merkittävästi oikeasta hinnasta, että asiakkaan katsotaan ymmärtävän virheellisyys.  

6. Toimittaminen

Sokos-verkkokaupan toimituksista vastaa Posti Oyj. Voit valita tilauksellesi sinulle sopivan toimitustavan. Huomioithan kuitenkin, että 35 kg tai sitä painavammat tavarat on mahdollista tilata ainoastaan kotiinkuljetuksena. Tuotteen mitat voi tarkistaa tuotekortilta Ominaisuudet–välilehdeltä. Mikäli tilaat useampia tuotteita yhdellä tilauksella, paketin koko määrittää toimitustavan.

Tuotteita toimitetaan useammasta varastosta ja tästä syystä tilaus voi jakaantua useampaan lähetykseen. Jokaisesta paketista lähetetään saapumisilmoitus erikseen, kun paketti on noudettavissa.

Tilauksia ei toimiteta ulkomaille ja toimitusosoitteen tulee olla Manner-Suomessa. Verkkokauppa ei toimita Ahvenanmaalle pl. Postin Smartpost verkostosta löytyvät lokerikot. Mikäli valitset toimituksen Ahvenanmaalla sijaitsevaan lokerikkoon, vastaat mahdollisista tilaukseen kohdistuvista tullin maksuista ja käsittelykuluista. Emme selvitä puolestasi tullimaksun ja käsittelykulujen suuruutta. 

Voit valita toimitusosoitteeksi ja vastaanottajaksi myös muun kuin oman osoitteesi. Vastaat kuitenkin siitä, että tilauksellasi ja asiakastiedoissa antamasi tiedot ovat oikein.

Tilaus pakataan tuotteiden edellyttämällä tavalla. Tilauksen mukana toimitetaan lähete tilauksesta.

Huomaathan, että myös toimituskuluista voit saada Bonusta ja maksutapaetua. 

Toimitustapa, jotka ovat kuvattuna alla, valitaan verkkokaupan ostoskorissa. 

6.1 Toimitustavat

Sokos-verkkokaupan toimitustapoina on valittavissa kolme vaihtoehtoa: postipaketti, kotiinkuljetus tai toimipaikkanouto. Alla toimitustavat tarkemmin kuvattuina.

6.1.1 Postin pakettiautomaatti

Tilaus toimitetaan Postin pakettiautomaattiin, josta se on noudettavissa, kun saapumisilmoitus on toimitettu vastaanottajalle. Huomioithan, että saapumisilmoitus lähetetään ainoastaan tekstiviestillä, joten varmistathan, että olet välittänyt oikeanpuhelinnumerosi. Toimituksen maksimipaino 35 kg ja enimmäismitat 60x60x35 cm. HUOM! Automaattitoimitukset tulee noutaa viimeistään 7 vuorokauden kuluessa tekstiviestin saapumisesta. Tämän jälkeen noutamaton lähetys palautetaan Sokos-verkkokaupalle. Mikäli valitsemasi pakettiautomaatin kaikki lokerot ovat toimitushetkellä täynnä, Postilla on oikeus ohjata paketti valitun noutopisteen postinumeroalueella seuraavaan lähimpään noutopisteeseen, jossa on tilaa (pakettiautomaatti tai Postin toimipiste). Käytäntö pätee myös paketin koon ylittäessä automaatin mitat.

6.1.2. Postipaketti 

Postipaketti toimitetaan toimitusosoitettasi lähimpänä olevaan Postin toimipaikkaan. Saat toimituksestasi seurantatunnuksen sekä ilmoituksen sähköpostitse, tekstiviestitse tai pakettikorttina. Posti säilyttää lähetyksiä 7 vuorokautta, tämän jälkeen noutamaton lähetys palautetaan Sokos-verkkokaupalle. Postin sivuilta löytyvät Postin toimipisteet ja niiden aukioloajat. Postin palvelunumero yksityisille on 0200 71000 (puhelun hinta pvm/mpm).

6.1.3 Kotiinkuljetus

Valitsemalla kotiinkuljetuksen, tilauksesi toimitetaan antamaasi toimitusosoitteeseen. Huomioithan, että kotiinkuljetus koskee vain osoitteita, joihin on kiinteä tieyhteys. Kotiinkuljetuksen yhteydessä sinun tulee ilmoittaa tilauksen tiedoissa puhelinnumerosi, johon Posti ottaa yhteyttä sopiakseen kuljetuksen ajankohdasta. Mikäli sinulla on käytössäsi Oma Posti- sovellus, voit valita toimitusajan myös sitä kautta.

6.1.4 Toimipaikkanouto

Valitsemalla toimipaikkanoudon, voit noutaa verkkokaupasta tekemäsi ostokset Sokos-tavarataloista tai Emotion-myymälöistä vastaanotettuasi saapumisilmoituksen. Noutomahdollisuutta tarjoavat jo useat myymälät ja jatkossa pyrimme laajentamaan palvelun kaikkiin Sokos- ja Emotion-toimipaikkoihin. Toimitusaika noutopisteisiin on 6-10 arkipäivää. Muista ottaa henkilöllisyystodistus mukaan pakettia noutaessasi. Jos joku muu noutaa paketin puolestasi, hänen tulee osoittaa tilauksen lähetystunnus ja henkilöllisyyspaperit tilausta noutaessa. Haluamme näin varmistua siitä, että ostokset päätyvät varmasti oikealle vastaanottajalle.

Toimipaikka säilyttää pakettia 7 vuorokautta, tämän jälkeen noutamaton lähetys palautetaan Sokos-verkkokaupalle.

6.2 Toimitusaika

Verkkokaupan tilausten toimitusaika riippuu valitsemastasi toimitustavasta. Toimitusaika on tavallisesti 2-7 arkipäivää. Toimitusaika voi kuitenkin vaihdella tuotekohtaisesti ja kampanjoiden tai juhlapyhien aikana toimitusajassa voi olla viivettä. Tuotteen toimitusajan näet verkkokaupassa tuotekortilta. Kuluttajasuojalain mukaan tilaajalla on oikeus purkaa kauppa, jos toimitusaika viivästyy kohtuuttomasti.

6.3 Toimituskulu

Toimituskulu ilmoitetaan verkkokaupan ostoskorissa ja tilauksen toimituskulut maksetaan tilauksen maksamisen yhteydessä. Toimituskulut voivat muuttua kampanjoista riippuen.

Toimituskulut ovat toimitustavan mukaan normaalisti:

• Nouto Postin pakettiautomaatista: 4,95 € (yli 50 € ostosten toimitus veloituksetta Postin pakettiautomaattiin)

• Nouto Postin noutopisteestä: 6,90 € (yli 50 € ostosten toimitus veloituksetta Postin noutopisteeseen)

• Myymälänouto Sokos ja Emotion 4,95 € (yli 50 € ostosten toimitus veloituksetta myymälään)

• Kotiinkuljetus: 9,90 €

Lue lisää toimittamisesta Sokos - Toimitustavat

7 Bonus ja maksutapaetu

Ostoksista (tuotteet ja toimituskulu) voidaan maksaa Bonusta (1 - 5 % koko asiakasomistajatalouden kuukauden bonusostoista) asiakasomistajalle. Ostoksista (tuotteet ja toimituskulu) voidaan maksaa maksutapaetua (0,5 %), kun maksat verkkokauppaostoksesi S-Etukortti Visalla tai S-Pankin verkkopankkimaksulla. Bonuksen ja maksutapaedun maksamista varten sinun tulee rekisteröityä verkkokauppaan ja liittää asiakasomistajatiedot osaksi verkkokaupan asiakastietoja. Asiakasomistajan tunnistamispalvelussa asiakas hyväksyy Bonuksen ja maksutapaedun maksamista edellyttävien tietojen välittämisen verkkokauppaan.

Kuukauden ostoista kertynyt Bonus ja maksutapaetu maksetaan osuuskaupan asiakasomistajatalouden pääjäsenen etujen maksutilille S-Pankkiin seuraavan kuun 10. päivään mennessä. Verkkokauppa ei voi jälkikäteen lisätä verkkokaupasta tehtyjä ostoksia asiakasomistajatalouden kuukauden Bonusostokertymään. Bonuksen ja maksutapaedun kerryttäminen sekä asiakasomistajahintojen hyödyntäminen edellyttävät, että verkkokaupan asiakastietoihin on liitetty asiakasomistajatiedot ja tilaaminen tehdään kirjautuneena. Yrityskorteilla maksetut ostot eivät kerrytä Bonusta tai maksutapaetua.

8 Maksaminen

Tilaus maksetaan ennen tuotteiden toimittamista. Tilauksen voimaksaa suomalaisia verkkopankkeja tai yleisimpiä maksukortteja käyttäen. Luottokortilla maksaminen edellyttää 18-vuoden ikää. Sokos-verkkokaupassa on käytössä seuraavien pankkien verkkopankkimaksu: S-Pankki, Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Handelsbanken, Ålandsbanken, Aktia sekä POP-pankki. Luottokorttilaskulla tai tilitapahtumissa myyjänä näkyy S-Verkkokauppa. Maksukorteista maksuvälineenä käyvät Suomessa myönnetyt Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard- ja Debit MasterCard -kortit.

Korttimaksaminen tapahtuu turvallisesti SSL-salatulla maksulomakkeella, josta tiedot lähetetään edelleen salattuna Luottokunnalle. Mitään korttitietoja ei tallenneta Verkkopalvelun omaan järjestelmään. Pankkitunnuksilla maksettaessa asiakas ohjataan verkkopankkien maksupalveluihin, joissa maksutapahtumat rekisteröidään turvallisesti kunkin pankin omassa maksujärjestelmässä. Ks. lisätietoja tietosuoja- ja turvallisuussivulta.

9 Peruuttamisoikeus 

Asioidessasi Sokos-verkkokaupassa kuluttajana, sinulla on lain mukaan alla kerrotun mukainen oikeus peruuttaa käyttötavaratuotteiden kauppa ilman mitään erityistä syytä. Etäkaupassa kuluttaja-asiakkaalla on 14 vuorokauden maksuton peruuttamisoikeus, joka koskee myös virheettömiä tuotteita. 14 vrk peruutusaika alkaa tuotteen vastaanottamisesta.  

Palautusoikeus ei koske kuluttajansuojalain 6. luvun 16 §:n mukaisesti:

• Hygienia- ja intiimituotteita, kuten kasvomaskit, epilaattorit, partakoneet, hiustenhoitolaitteet ja -leikkurit, sähköhammasharjat ja suuhygienialaitteet, kuume- ja verenpainemittarit, nappikuulokkeet ja hands-free-laitteet, joiden tuotepakkaus/sinetti on avattu.

• Pelejä, elokuvia, ohjelmistoja, kosmetiikkaa tai muita sinetöityjä tuotteita, kun tuotepakkaus/sinetti on avattu.

• Digitaalisia tuotteita, kuten e-kirjoja ja äänikirjoja.

Noudata huolellisesti palautusohjeita palauttaessasi tuotteita, niin sinulle ei tule palauttamisesta kustannuksia. Käsittelethän palautettavaa tuotetta ja sen alkuperäispakkausta huolellisesti.  Mikäli olet käyttänyt tuotetta tai käsitellyt sitä huolimattomasti, vastaat tuotteen arvon alentumisesta enintään tuotteen täyteen arvoon saakka. Virheellinen tai viallinen tuote tulee palauttaa myös palautusohjeiden mukaisesti.

Saat maksun palautuksesta samalla maksutavalla, jota alkuperäisessä tilauksessa käytettiin. Kuluttajansuojalain mukaan verkkokaupalla on oikeus olla hyvittämättä rahoja, kunnes se on saanut palautetun tuotteen tai tuotteet takaisin tai kunnes voit osoittaa esim. palautuskuitilla, että olet lähettänyt tavaran. 

Sokos-verkkokauppa maksaa asiakaspalautusten ja virhetoimitusten palautusten lähetyskulut, kun noudatat palautusohjeita. Mikäli tuote on toimitettu kotiinkuljetuksella (9,90 €), on palauttaminen maksutonta ainoastaan Postin toimipaikasta, ei kotoa. Emme vastaanota postiennakolla lähetettyjä asiakaspalautuksia.

Verkkokaupassa ei ole vaihto-oikeutta. Voit palauttaa yllä olevia ohjeita noudattaen avaamattoman ja käyttämättömän tuotteen, jolloin verkkokauppa hyvittää tuotteen sinulle, ja voit halutessasi tehdä uuden tilauksen.

Lue lisää palauttamisesta Sokos - Palauttaminen

10 Takuu ja virhevastuu

 

Mikäli Sokos-verkkokaupasta ostetussa tuotteessa ilmenee vikaa, pyrimme valmistajan ehtojen mukaisesti joko vaihtamaan tuotteen uuteen tai korjaamaan virheen. Pyydämme sinua tarkistamaan viivytyksettä toimitettujen tuotteiden kunnon ja palauttamaan mahdollisen virheellisen tuotteen alkuperäisessä pakkauksessaan ja siihen kuuluvine varusteineen normaalien palautusohjeiden mukaisesti. Kirjoita palautusilmoitukseen kuvaus tuotteen viasta. Verkkokauppaostoissa tilausvahvistus toimii takuukuittina. Voit myös ennen palauttamista olla yhteydessä asiakaspalveluun.

 

Lue lisää palautusohjeista palautusohjeita

11 Reklamaatiot

Pyydämme sinua tekemään mahdolliset tilauksiin liittyvät reklamaatiot asiakaspalveluun.

Suosittelemme, että reklamoit mahdollisimman pian. Asiakkaan ollessa kuluttajansuojalaissa tarkoitettu kuluttaja, sovelletaan kuluttajansuojalan 5 luvun kuluttajankauppaa koskevia säännöksiä vaaranvastuun siirtymisestä, virheilmoituksesta, ja viivästyksen ja virheen seuraamuksista.

Lue lisää reklamaatiosta Sokos - Reklamaatio

Erimielisyydet

Erimielisyystilanteissa voit saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn suosittelemme, että olet yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Kuluttajariitalautakunta voi jättää asian käsittelemättä, mikäli kuluttaja ei ole ensin ollut yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

Voit halutessasi käynnistää riita-asian käsittelyn myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR) kautta (http://ec.europa.eu/odr). ODR-foorumissa asioidessa tarvitaan tieto Sokos.fi:n sähköpostiosoitteesta, joka on asiakaspalvelu.sokos@sok.fi.

15.3 Lisäksi kuluttajalla on oikeus nostaa kanne sen paikkakunnan alioikeudessa, jonka tuomiopiirissä hänellä on kotipaikka.


Asiakaspalvelu

Onko sinulla kysyttävää? Autamme mielellämme!

Tarvitsetko vastauksen heti?

1. Etsi vastaus nopeasti ja helposti Usein kysyttyä-osiosta

2. Tarvitsetko apua verkkokaupan käytössä? Katso ohjeet Osto-oppaasta

3. Soita asiakaspalveluumme:

Aukioloajat: ma-la 9-19 ja su 10-18

Puhelinnumero: +358 9 42458664

Puhelun hinta on operaattorisi hinnaston mukainen paikallisverkkomaksu (pvm) tai matkapuhelinmaksu (mpm).

Lähetä meille viesti Sokos-verkkokaupan sivuilla olevalla lomakkeella.

Pyrimme vastaamaan yhteydenottoosi kahden arkipäivän aikana. Vastaus lähetetään antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Jos asia on kiireellinen, otathan yhteyttä puhelimitse.

Tilaus- ja toimitusehdot tarkastettu 10.9.2022