Aasiasta kotoisin oleva kosmetiikka on nostanut päätään meillä länsimaissa muutaman vuoden ajan. Aasialainen kosmetiikkaosaaminen on aina ollut huipputasoa ja länsimaisille markkinoille tuleekin jatkuvasti idästä kotoisin olevia uutuuksia. Muutamia brändejä on toki markkinoillamme ollut jo jonkin aikaa, mutta tällä hetkellä aasiabuumi on kuumimmillaan ja brändejä tulee valikoimiimme kuin sieniä sateella. 

Kauneusbrändien kiinnostus kääntyi kohti itää viimeistään 2010-luvulla kun BB-voiteiden suosio räjähti Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Kun BB-voide oli meillä uusi ja kiinnostava tulokas, oli aasiassa meneillään CC-voiteiden huippukausi ja BB-voide oli jo tuttu juttu. Tuoteinnovaatiot ovat aasiassa aivan omaa luokkaansa ja siellä ollaan länsimaita edellä monissa tuotekehittelyssä. 

Viime vuodet ovat meillä länsimaissa olleet korealaisen kosmetiikan tähtihetkiä, mutta nyt haastajaksi ovat nousemassa japanilaiset tuotteet ja ihonhoitorutiinit. Minimalistisempi J-Beauty haastaa värikkään ja leikittelevän K-Beautyn.  

MIKÄ IHMEEN J-BEAUTY? 

Japanilaista kosmetiikkaa nimitetään tuttavallisemmin lyhenteellä J-Beauty. Kauneusosaaminen on Japanissa ollut huipussaan jo pitkään, mutta osaaminen on jäänyt Korean jalkoihin, sillä korealainen kosmetiikka on osattu viedä ulkomaille ja markkinoida paremmin. Japanilainen vaatimattomuus on ehkä yltänyt myös tuotteiden markkinointiin ja tehokkaat tuotteet ovat jääneet hyllyille kiltisti odottamaan vuoroaan. Nyt valta-asetelmaan on kuitenkin tulossa muutos.

Japanissa kosmetiikan juuret ovat syvällä perinteissä. Turvallisuutta arvostetaan muita kriteerejä enemmän ja se asetetaan tekemisessä aina ensimmäiseksi. Vasta sen jälkeen kiinnitetään huomiota markkinointiin tai vaikkapa ekosertifikaatteihin. 

Kosmetiikan valmistuksessa arvostetaan tiedettä ja teknologiaa. Teknologian huippuosaamista hyödynnetään tuotteiden kehittelyssä ja raaka-aineiden jalostuksessa. Japanilaisessa kosmetiikassa käytetään lukuisia supertehokkaita raaka-aineita, joita ei länsimaisista tuotteista vielä löydy. Esimerkiksi japanilaisen Sensain tuotteiden tehokkuus perustuu Koishimaru-silkkiin. Myös Shiseidon Waso-linjasta löytyy esimerkiksi meille vasta ruokalautasilta tuttua tofua.  

 

MIKÄ IHMEEN K-BEAUTY? 

Etelä-Koreasta peräisin oleva kosmetiikka, eli K-Beauty on yleensä värikästä, leikittelevää ja huomiota herättävää. Tuotteissa panostetaan laadukkaan sisällön lisäksi nopeisiin vaikutuksiin ja mahdollisimman huomiota herättäviin pakkauksiin. Tästä löytyy suurin ero sille, miksi korealainen kosmetiikka rynnisti nopeasti koko maailman tietoisuuteen vaikka japanilaiset kosmetiikkabrändit ovat olleet länsimaisissa valikoimissa kaikessa hiljaisuudessaan jo pitkään. 

Korealaisessa kosmetiikassa innostutaan aina uusimmista välineistä ja laitteista. Kauneudenhoito on kokeilevampaa. Kasvoille tehdyt muutokset saavat myös näkyä ja esimerkiksi kauneusleikkauksiin suhtaudutaan hyvinkin suopeasti. 

Koreassa ihonhoidon suhteen ei olla minimalisteja, sillä korealainen ihonhoitorutiini saattaa sisältää jopa 10 eri vaihetta. Erityisen suuressa roolissa ovat hoitovedet, joita käytetään ihon puhdistuksen jälkeen, ennen seerumia ja voiteita. Myös korealainen kosmetiikka on tunnettu erikoisista ainesosistaan. Esimerkiksi etanan liman käyttö kosmetiikkatuotteissa on lähtöisin Koreasta. 

J-BEAUTY VS. K-BEAUTY

Suurin ero japanilaisen ja korealaisen kosmetiikan välillä liittyy usein markkinontiin. Japanilainen kosmetiikka on minimalistisempaa, korealainen usein räväkämpää. 

Japanilaisessa kauneusideologiassa ihoa hoidetaan ennakoiden; ikääntymisen merkkejä ennaltaehkäistään ja häivytetään pitkällä aikavälillä. Ihonhoidossa pyritään johdonmukaisuuteen ja rutiineihin. Koreassa sen sijaan muutosta kaivataan nopeasti. Tuotteilla luvataan nopeita vaikutuksia ja muutokset kasvoissa saavat myös näkyä. Tuote lentää samantien roskiin, jos se ei tarjoa nopeasti näkyviä muutoksia. Koreassa miehet ja naiset käyttävät suuria määriä rahaa kosmetiikkaan ja kokeilevat mielellään uusia tuotteita. Japanissa ihonhoitoon suhtaudutaan maltillisemmin ja hyväksi todettua tuotetta käytetään pidempään. 

Mailla on myös paljon yhteläisyyksiä. Yleisesti aasiassa kaunein iho on puhdas, kuulas, heleä ja mahdollisimman tasaisen sävyinen. Molempien maiden tuotteet pyrkivät tähän lopputulokseen. Ihoa kirkastavia ja sävyä tasoittavia tuotteita suositaan päivittäisessä ihonhoidossa. Puhdas iho on kaunein iho ja ihon ikääntymistä pyritään ehkäisemään kaikin keinoin. Aurinkoa vältetään ja ympäristön haittavaikutuksilta, esimerkiksi saasteilta suojaudutaan mahdollisimman hyvin. Aurinkosuojiin ja saasteilta suojautumiseen liittyvä osaaminen onkin aasiassa huipussaan.  

 

 J-BEAUTY SOPII SUOMALAISELLE 

Japanilainen kosmetiikkaideologia on selkeämpää ja siinä on vähemmän vaiheita kuin korealaisessa. Tehokkain tuote hoitolinjoissa on yleensä aina kosteusvoide. Japanilaiset brändit kehottavatkin panostamaan ensin hoitovoiteeseen ja sitten vasta muihin täydentäviin tuotteisiin. Esimerkiksi Sensailla tehokkain ihonhoitotuote sarjan valikoimista on aina kunkin hoitolinjan voide. Jos kukkaro antaa periksi ja rutiiniinsa haluaa lisätä muita vaiheita, vasta sitten kiinnitetään huomiota seerumeihin ja muihin lisätuotteisiin. Riisuttu ihonhoitorutiini soveltuu suomalaiseen kylpyhuoneeseen paremmin. 

MUUTAMIA AASIALAISIA TÄHTITUOTTEITA:

* Japanissa korostetaan ihon perusteellista puhdistusta. Puhdas iho on kaunein iho. Japanibrändien klassikon Sensain kaksoispuhdistuksessa juuri sinun ihotyypillesi valitaan oikeat puhdistustuotteet. Ensimmäinen puhdistusvaihe poistaa iholta meikin, seuraava lian ja ihohuokosiin kerääntyneen talin.  

* Shiseido, toinen tunnetuimmista japanibrändeistä, lanseerasi milleniaaleille suunnatun ihonhoitolinjan Wason. Waso on kattava valikoima hyviä perustuotteita nuorekkaan ihon hoitoon. Purifying Peel Off -naamio kuorii ja uudistaa ihoa sekä vähentää mustapäitä ja supistaa ihohuokosia. Naamio levitetään kasvoille voiteena, annetaan vaikuttaa ja kuivuttua irroitetaan kiinteänä naamiona. 

* Shiseidon Ultimune -tehotiiviste ja Sensain essence ovat tehokkaita anti-age -tuotteiden klassikoita. Molemmissa ohueen koostumukseen on pakattu reilu annos supertehokkaita ainesosia.

* Erityisen suuressa roolissa aasiassa ovat hoitovedet, joita käytetään ihon puhdistuksen jälkeen, ennen seerumia ja voiteita. Whamisa yhdistää korealaisen kosmetiikan ihanteet puhtaaseen luonnonkosmetiikkaan. Whamisan hoitovedet ovat hoitavuudeltaan vailla vertaa. Hoitoveden käytön huomaa ihon kirkkaudessa nopeasti. 

* Aasialaisessa kosmetiikassa hyödynnetään raaka-aineiden fermentointia, sillä fermentoimalla raaka-aineet ovat tehokkaampia.  Soijapavuista fermentoitua natto-kumia sisältämä Whamisan Water Cream on ihon tehokosteuttaja. Koostumukseltaan kevyt voide sopii kaikille ihotyypeille, mutta erityisesti todella kuivalle, pintakuivalle tai rasvoittuvalle iholle. 

* Meillä viime aikoina pinnalle nousseet sheetmaskit eli naamioliinat ovat aasiassa olleet suosiossa jo pitkään. Korealaiselta TonyMolylta löydät naamion ihon jokaiseen tarpeeseen.  

 

Teksti ja kuvat: Eevis Liedes


Tuotenosto:

Sensai Silky Purifying Cleansing Cream puhdistusvoide 125 ml–4193017


 


Tuotenosto:

Sensai Silky Purifying Cleansing Balm puhdistusbalsami 125 ml–4193015


 


Tuotenosto:

Sensai Cellular Performance Essence seerumi 40 ml–4751501


 


Tuotenosto:

Shiseido ULTIMUNE Power Infusing Concentrate -tehotiiviste 30 ml–30799519



Tuotenosto:

WHAMISA 120ml Syväkosteuttava kasvovesi–29420031


 


Tuotenosto:

WHAMISA 50ml Natto Gum Kasvovoide–29420038


 


Tuotenosto:

Shiseido WASO Purifying Peel Off Mask kasvonaamio 100 ml–31468527


 


Tuotenosto:

Tonymoly Master Lab Sheet Mask Snail Mucin–31437041


 


Tuotenosto:

Shiseido Bio-Performance Glow Revival Cream hoitovoide 50 ml–13026510


 


Tuotenosto:

WHAMISA 120ml Virkistävä kasvovesi–29420032


 


Tuotenosto:

Sensai Cellular Performance Emulsion III (Super Moist) hoitoemulsio 100 ml–4193003



Tuotenosto:

Shiseido WASO Color-Smart Moisturizer SPF30 sävyttävä päivävoide 50 ml–25067015


Sivun alkuun
Ohjeet
Ota yhteyttä

Ota yhteyttä