Muovikasseja ostettiin Sokoksella ja Emotioneissa 4,5 miljoonaa kappaletta (60%) edellisvuotta vähemmän

Muovikassit muuttuivat Sokoksilla ja Emotioneissa maksullisiksi helmikuussa 2017. Tavoitteena oli vähentää muovikassien kulutusta ja niistä syntyvän muovijätteen määrää. Kaikkien ostoskassien valmistaminen kuluttaa luonnonvaroja, joten kannustamme asiakkaitamme käyttämään kestokasseja tai samoja kasseja useampaan kertaan. Alkusysäys maksun perimiseen tuli ympäristösopimuksesta, johon kaupan alan isot suomalaiset toimijat sitoutuivat viime vuoden lopulla. Esimerkiksi ruokakaupoissa ostoskassit ovat olleet maksullisia jo pitkään.

Suomalaiset todella kantoivat kortensa kekoon muovijätteen vähentämisessä muovikassien osalta. Maksullisuuden myötä muovikassien kulutus laski Sokoksissa viime vuonna 60 prosenttia, mikä tarkoittaa 4,5 miljoonaa muovikassia vähemmän edellisvuoteen verrattuna. 

 –  Sokoksen osalta mitään konkreettista tavoiteprosenttia tai lukumäärää ei asetettu, mutta tämä on loistava suoritus. Suuret kiitokset asiakkaillemme, jotka ovat omalta osaltaan ottaneet osaa muovijätteen vähentämiseen.  Meillä jokaisella on vastuu ja jokaisen pienilläkin teoilla muovijätteen vähentämiseksi on vaikutusta muovijätteen määrään, Sokoksen kehitysjohtaja Päivi Juntunen iloitsee.


Kiitos ja kukkasia asiakkaillemme!

Ruokakaupan puolella muutosta tapahtui niin sanotulla pikkupussirintamalla. Muovisten hedelmä- ja vihannespussien käyttö laski viime vuonna viidenneksellä. Niitä repäistiin telineistä 52 miljoonaa kappaletta edellisvuotta vähemmän. Samaan aikaan biohajoavien hevipussien käyttö lisääntyi 20 prosentilla.

Muutokset ovat selkeän työn tulosta: Koko S-ryhmä on mukana muovikassisitoumuksessa, jolla pyritään vähentämään muovijätteen syntymistä ja merten roskaantumista. Sitoumus on osa EU-direktiivin toteutusta.

– Vähennämme muovin kulutusta samaan aikaan monella rintamalla. Tärkein syy onnistumisiin on kuitenkin asiakkaissamme. Yhä useampi on siirtynyt tekemään fiksumpia ja kestävämpiä valintoja, S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen kehuu.

 

Kun reilu vuosi sitten Sokoksen muovikassit tulivat maksullisiksi asiakkaiden vastaanotto oli pääosin positiivinen, mutta aiheutti asiakkaissa myös hämmennystä.

– Yhä useampi asiakkaistamme kaivaa jo rutiinilla kassalla oman kassin ostoksiaan varten. Alun tottumishaasteiden jälkeen valtaosa asiakkaista pitää muutosta hyvänä ja ymmärtää taustalla olevat tärkeät ympäristötavoitteet. Ilmaista muovikassia ei pidetä enää kansalaisoikeutena, Lea Rankinen summaa.

Sokos haluaa kannustaa asiakkaitaan kestävämpään kuluttamiseen

– Kesällä on tulossa muovikassin vaihtoehdoksi uudistuneet kestokassit. Lisäksi Muutamassa Sokoksessa olemme kokeilleet vanhojen vaatteiden vastaanottamista ja niiden välittämistä uusiokäyttöön. Olemme saaneet tästä positiivista palautetta ja uskonkin, että kokeilu tulee laajentumaan, Sokoksen kehitysjohtaja Päivi Juntunen kertoo.

 

Helsingin Sokoksissa on käynnissä Pistä mut kiertoon! ja Ethän dumppaa mua! kierrätyskampanjat. Asiakkaat voivat tuoda Sokos Helsinkiin ja Kaareen vanhat kierrätettävät vaatteensa. Vastineeksi asiakas saa –15 % alennuksen yhdestä pukeutumisen tuotteesta. Sama etu pätee kynsilakkoihin, joka on vaarallista jätettä. Eikä sitä tulisi heittää roskiin.  

Kiitos, että teet pieniä suurioa tekoja kanssamme!

 

 

 

 

Sivun alkuun