Luonnonkosmetiikkaan ilmestyy uusia tuotteita jatkuvasti ja nopealla tahdilla. Merkkipaljoudessa ei kannata unohtaa alan pioneereja, jotka ovat raivanneet tietä myös muille merkeille. 

Luonnonkosmetiikassa esiin nousee muutamia edelläkävijäbrändejä, joista monelle tutuimpia ovat varmasti Dr.Hauschka, Weleda ja Patyka. Kaikkia kolmea brändiä yhdistävät juuret farmasiassa ja kuluttajalle läpinäkyvän kestävän kehityksen periaatteet. 

Weleda perustettiin jo vuonna 1921 ja Dr.Hauschka sekä merkin emoyritys WALA 1935. Sekä Weledan että Dr.Hauschkan ydin on tuotteissa käytettyjen raaka-aineiden biodynaamisessa viljelyssä ja molemmilla brändeillä on yhteys antroposofisiin läkkeisiin. Patykan perusti 1920-luvulla Ranskassa farmaseutti luodessaan brändin yhä edelleen kulttimainetta nauttivan hoitoöljyn Huile Absoluen. 

KESTÄVÄ KEHITYS KOSMETIIKASSA

Sertifioitua luonnonkosmetiikkaa koskevat tiukat säännöt ja kriteerit muun muassa siitä mitä raaka-aineita tuotteissa saa ja ei saa käyttää, miten raaka-aineet saa viljellä ja valmistaa tuotteisiin ja millaisia pakkausmateriaaleja saa käyttää. 

Luonnonvarojen tuhlaamattomasta käytöstä, luonnon monimuotoisuuden edistämisestä ja pakkausten ympäristöystävällisyydestä tiukennetaan linjaa koko ajan. 

Kosmetiikan kestävästä kehityksestä alettiin kunnolla puhua viime vuonna ja suunta kestävämpään kehitykseen on selkeästi kasvussa. Kestävä kehitys erityisesti ympäristöä kohtaan tarkoittaa sitä, että maapallon resursseja ei käytetä nopeammin kuin luonto ehtii niitä valmistaa. Vedenkäyttöä, kasvihuonepäästöjä ja jätteiden määrää pyritään koko ajan vähentämään. Kosmetiikkabrändit myös lisäävät läpinäkyvyyttä kaikessa toiminnassaan ja tämän voi tulkita ainoastaan positiiviseksi kehityssuunnaksi. Kestävää kehitystä on tärkeä noudattaa niin ympäristön kannalta kuin taloudellisesti ja sosiaalisestikin.  

 

Luonnonkosmetiikan hyväntekijät: Dr.Hauschka

Dr. Hauschka on luonnonkosmetiikan pioneeri, joka on toiminut kestävän kehityksen mukaan jo kauan ennen kuin nämä arvot nousivat kosmetiikan kärkitrendeiksi. Dr.Hauschkan kosmetiikkaa valmistavan WALA Heilmittel GmbH:n oma rohtokasvipuutarha on perustettu jo vuonna 1955. Dr.Hauschkan ensimmäiset rohtokasveja sisältävät tuotteet ovat tulleet myyntiin 1967. 

Dr. Hauschkan tuotteiden raaka-aineet viljellään kaikki biodynaamisesti WALAN omassa puutarhassa tai tarkkaan valituilla ja tiukat laatukriteerit täyttämillä kumppaniviljelmillä. Osa raaka-aineista kasvaa täysin luonnonvaraisina ja ne kerätään talteen luontoa kunnioittaen. Kumppaniviljelmiltä vaaditaan korkeaa laatua, joten yhteistyön kehittäminen raaka-ainetuottajien kanssa ja heidän tukeminen koko prosessissa on yritykselle erityisen tärkeää. Myös työllistämisessä pyritään kestävään kehitykseen. 

Uusimpana viljelyhankkeenaan Dr.Hauschka kertoo mangoviljelystä Intiassa. Mangovoita käytetään raaka-aineena muutamissa merkin tuotteissa, kuten silmänympärysvoiteessa ja kirkastavassa kasvonaamiossa. Aiemmin mangon kiveä ja sen sisältämiä siemeniä ei pystytty hyödyntämään tehokkaasti, nyt kumppanuuden avulla myös ne voidaan jalostaa kallisarvoiseksi raaka-aineeksi. Mangon siemenestä saatavan mangovoin erottaminen on pitkä työprosessi. Tulevaisuuden tavoitteena on suorittaa kaikki mangovoin valmistukseen sisältyvät työvaiheet Intiassa, jolloin lisäarvo jää kokonaan tuottajamaahan. Näin varmistetaan kaikille tuotantoprosessiin osallistujille paras mahdollinen korvaus työstä. 

Dr.Hauschkan tuotteissa toistuu paljon damaskonruusuöljy, jota saadaan muun muassa Afghanistanista. WALA yhdessä Welthungerhilfe yhdistyksen kanssa on tarjonnut vaihtoehdon oopiumin kasvatukselle jo yli seitsemälle sadalle viljelijälle kyseisessä maassa. Myös Etiopiassa WALAlla on käynnissä kumppanuusviljelyä. Etiopia ylängöillä viihtyvät damaskonruusu kukkii peräti kaksi kuukautta. Pitkä kukinta-aika mahdollistaa poimijoiden palkkaamisen pidemmäksi aikaa, usein jopa pysyvästi. WALA lahjoitti viljelijöille ruusujen pistokkaat kumppanuuden alkusysäyksessä ja yhdeksässä vuodessa niistä on kasvanut upeita suuria pensaita.  

 

Luonnonkosmetiikan hyväntekijät: Weleda

Toinen luonnonkosmetiikan edelläkävijä on Weleda. Myös tämä brändi on perustanut oman lääkekasvipuutarhansa jo 1921. Kestävä kehitys ei tällekään brändille ole viime vuosien trendisuuntaus - Weleda on toiminut sosiaalisesti, taloudellisesti ja ympäristön kannalta vastuullisesti kaikessa liiketoiminnassaan jo kauan ennen kuin näihin aiheisiin kunnolla kiinnitettiin huomiota. Vastuullisuus ylettyy kosmetiikan koko tuotantoketjuun raaka-aineiden viljelystä tuotteiden valmistukseen, pakkaamiseen ja toimitukseen. 

Weledan lähitulevaisuuden agendalla on keskittyä erityisesti veden ja energian yhä parempaan ja säästeliämpään käyttöön valmistusprosesseissaan. Vuonna 2011 Weledasta tuli Ethical Biotrade -järjestön jäsen. Järjestö on kehittänyt maailmanlaajuisesti tunnustetun kestävän kehityksen mukaista raaka-aineiden hankintaa ja käyttöä koskevat standardit. Jäsenyydellä Weleda vahvistaa liiketoimintansa eettiset periaatteet. Ympäristöön liittyvien teemojen lisäksi jäsenyydellä varmistetaan yrityksen sitoutuminen reiluihin korvauksiin kaikkien tuotantoketjun yhteistyökumppaneiden kohdalla. 

Myös Weledalla on kumppanuusohjelmia raaka-aineiden hankintaan liittyen ympäri maailmaa. Marokosta saadaan vastuullisesti tuotettua ja laadukasta arganöljyä, meksikolaisesta perheyrityksestä sen sijaan seesamiöljyä moniin merkin ihonhoitotuotteisiin. Kestävän kehityksen periaatteisiin ja läpinäkyvään toimintaan sitoutunut yritys ylläpitää tiivistä työskentelyä viljelijöiden ja toimittajien kanssa. 

Raaka-ainetuottaja saa takuun myynnistä ja tuloista ja brändi raaka-aineen korkeasta laadusta.Tällaisella järjestelyllä voittaa jokainen toimija.  

 

Luonnonkosmetiikan hyväntekijät: Patyka 

Patyka on pariisilainen luksusmerkki, jonka filosofian ytimestä löytyvät parhaat luomulaatuiset, Reilun kaupan periaatteita kunnioittavat raaka-aineet sekä taidokas tekninen osaaminen. Perusajatuksena on myös, että kuluttajan ei pitäisi joutua valitsemaan luonnonkosmetiikan, ympäristön tai käyttömukavuuden väliltä – kaikki hyvät ominaisuudet voivat löytyä samasta pullosta. Patykan tuotteet ovat innovatiivisia, niissä on ripaus luksusta ja ne ovat sosiaalisesti vastuullisia sekä ympäristöystävällisiä. 

Merkin ensimmäinen tuote Huile Absolue syntyi 1920-luvulla Ranskalaisen farmaseutin luodessa ylellisen öljyseoksen kasvoille ja vartalolle. Huile Absolue sisältää useita laadukkaita eri kasviöljyjä ja on yhä edelleen yksi brändin suosituimmista tuotteista. Öljyseerumista alkoi apteekin mukaan nimetyn Patykan tarina. 

Vuonna 2002 Patyka oli ensimmäinen luonnonkosmetiikan brändi, joka sai Ecocert-sertifikaatin. Ecocert on yksi tunnetuimmista ja arvostetuimmista luonnonkosmetiikan sertifikaateista vielä tänänkin päivänä. Kaikki Patykan tuotteet ideoidaan, valmistetaan ja pakataan Ranskassa. Niitä raaka-aineita, joita ei saada Ranskasta, hankitaan vastuullisesti toimivilta yhteistyökumppaneilta maailmalta. 

Patykan uusin ympäristön kestävään kehitykseen liittyvä projekti on istuttaa viisi puuta joka päivä Raskaan. Yhteishanke Reforest'actionin kanssa alkoi marraskuussa 2019. Tarkoituksena on säilyttää luonnon monimuotoisuus, torjua ilmastonmuutosta ja kompensoida yrityksen hiilijalanjälkeä. 

Kosmetiikan vastuullisuuskeskustelussa esiin nousee yhä useammin itse kosmetiikkatuotteen vaikutus ympäristöön, huuhtoutuessaan lavuaareista vesistöihin. Tuotteiden sisältöjen lisäksi myös pakkauksissa on vielä paljon parantamisen varaa vaikka suunta on selkeästi paranemassa niissäkin. Patykan käyttämät tuotepakkaukset ovat täysin kierrätettäviä ja pakkausteksteissä käytetty muste on ympäristöystävällistä kasviväriä. Pakkauksissa ei myöskään ole käytetty liimaa ja ulkopakkauksen pahvi on peräisin valvotuista ja kestävän kehityksen mukaan kasvatetuista metsistä. Merkin muovipulloista jo yli 50% on kertaalleen kierrätettyä muovia. Myös Patykan tehtaiden toiminta on sertifioitu saastuttamattomaksi toiminnaksi. 


Teksti ja kuvat: Eevis Liedes 

Lähteet: drhauschka.fi, weleda.fi & patyka.com


KAUNEUSTOIMITTAJAN SUOSIKKITUOTTEITA MERKEILTÄ: 


Tuotenosto:

Dr. Hauschka Ruusuvoide 30 ml–3741010


 


Tuotenosto:

Dr. Hauschka Kiinteyttävä naamio 30 ml–3741042



Tuotenosto:

Dr. Hauschka Silmänympärysvoide 12,5 ml–3741003



Tuotenosto:

Dr. Hauschka Kirkastava naamio 30 ml–3741040



Tuotenosto:

Weleda Skin Food Light 30ml–33761008


 


Tuotenosto:

Weleda Skin food yleisvoide 30ml–184338


 



Tuotenosto:

Weleda Foot Balm jalkavoide 75ml–185177



Tuotenosto:

Weleda Rauhoittava mantelikasvovoide 30ml–187375



Tuotenosto:

Patyka Huile Absolue öljyseerumi 50ml–25482528


 


Tuotenosto:

Patyka Detox Charcoal Mask syväpuhdistava naamio 50ml–36423505


 


Tuotenosto:

Patyka 1st Signs of Ageing Anti-Pollution Hydra-Defense Mist kasvosuihke 40 ml–26893508


 


Tuotenosto:

Patyka 1st Signs of Ageing Antioxidant Perfecting Serum antioksidanttiseerumi 30 ml–26893507


 

Sivun alkuun
Ohjeet
Ota yhteyttä

Ota yhteyttä