Iho, keho ja mieli kulkevat kaikki käsikädessä. Hoitamalla yhtä osa-aluetta, hoidat itseasiassa kaikkia kolmea. Myös yhden osa-alueen laiminlyönti näkyy helposti kahdessa muussa. Iho, keho ja mieli kaipaavat kaikki myös pysähtymistä ja hemmotteluhetkiä kiireisessä arjessa. 

Pysähtyminen on läsnäoloa. Se on asettautumista tähän hetkeen ja hereilläoloa kaikkien aistien kautta. Kiireinen arkemme vie meidät usein autopilotille, jolloin yritämme vain selviytyä arjen kaikista askareista. 

Stressin tunnusmerkkien erottaminen auttaa sinua tiedostamaan sen, milloin olisi hyvä ottaa aikaa pysähtymiselle. Tunnusmerkit vaihtelevat eri ihmisillä, mutta yleisimpiä oireita ovat esimerkiksi päänsärky, vatsavaivat tai -kivut, väsymys, hengästyneisyys, niska- ja hartiavaivat jne. Myös erilaiset iho-oireet kuten epämääräiset näppylät tai ihon herkistyminen, punoitus tai kuivuminen voivat olla viitteitä stressistä. 

Stressaantuneena voi olla vaikeaa saada asioita tehtyä, mieli voi olla hajamielinen ja voimme unohdella asioita. On tärkeää ottaa arkeen pieniä hetkiä itselle. Todella lyhyt ja pienikin pysähtyminen voi vaikuttaa mieleen ja kehoon pitkällä aikavälillä.  

 

Pysähtymisvinkki #1: meditaatio

Meditaatio kehittää kykyämme laskea nopeammin stressitasoja. Lyhyt meditaatio on helppo yhdistää arkipäivään. Meditaatioapplikaatioita on saatavilla puhelimeen jo useita erilaisia, joiden avulla on helppoa toteuttaa ohjattu meditaatio vaikka keskellä työpäivää. Myös aistimeditaatio on helppo toteuttaa kesken minkä tahansa askareen. Aistimeditaatiossa keskitytään aistimaan ympärillä olevia asioita silmät kiinni. Meditaation aikana on tärkeä olla ajattelematta muita ympäröiviä tekijöitä ja keskittyä tarkkailemaan ympäristöään kuulon, hajun, maun ja tunnon avulla. Palaamme hetkeen aistien kautta ja vahvistamme näin kehollista läsnäoloamme hetkessä. Tämä on yksi parhaimmista harjoituksista autopilotista heräämiseen. 

Pysähtymisvinkki #2: liikunta

Jos arkesi on todella kiireistä, ajatus kahden tunnin täysillä vedetystä salitreenistä ei välttämättä houkuttele. Kuitenkin pienikin määrä liikuntaa voi helpottaa stressaantuneeseen oloon. Kävele lähikauppaan sen sijaan, että menisit matkan autolla tai julkisella. Tai asetu olohuoneen lattialle hetkeksi venyttelemään. Lyhytkin kävely tai pienikin venyttely saa aikaan nopeasti rentoutuneemman mielen ja kehon. Muista myös välillä pysähtyä hengittelemään. Muutama syvä hengitys vapauttaa kehossa kireyttä ja jännitystä. 

Pysähtymisvinkki #3: ihonhoitohetki

Pieni ihonhoitohetki vaikka kasvonaamiota tehdessä rentouttaa ja saa aikaan paremman mielen. Samalla hoidat tehokkaasti myös ihoasi. Kasvonaamioliinat ovat erinomainen keino pysäyttää arki edes 15 minuutiksi. Naamion kanssa harvoin pystyy toimimaan yhtä tehokkaasti, joten lyhyt loikoiluhetki sohvalla on näin sallittua. Whamisan Hydrogel Mask on ihoa tehokkaasti kosteuttava naamio jokaiselle sukupuolesta, iästä tai ihotyypistä riippumatta. Sen fermentoidut ainesosat ovat super tehokkaita ja ihoa helliviä. Naamiossa on muun muassa ihoa kirkastavaa vihreää teetä ja voikukkaa sekä ihoa kosteuttavaa aloe maculataa ja krysanteemia.

Pysähtymisvinkki #4: aromaterapia 

Luonnonkosmetiikan markkinoilla on tällä hetkellä paljon hoitotuotteita, jotka ihonhoidon lisäksi tarjoavat myös aromaterapeuttisia vaikutuksia eli hoitavat ihon ohella myös mieltä. Kora Organicsin kasvosuihkeet tekevät ihonhoitohetkestä myös rentouttavamman aromaterapian avulla. Energizing Citrus Mist -kasvosuihkeen voi ottaa työpöydälleen virkistäväksi suihkeeksi. Sitruksen vaikutukset ihoon ja mieleen ovat raikastavia ja piristäviä. Balancing Rose Mist -ruususuihke on erinomainen aamukäytössä; se tasapainottaa ihoa puhdistuksen jälkeen ja kosteuttaa tehokkaasti. Ruusua käytetään myös monissa anti-age -tuotteissa, sillä ruusulla on ihoa uudistava vaikutus. Calming Lavender Mist -suihke sen sijaan soveltuu iltakäyttöön rentouttamaan niin ihoa kuin mieltä. Laventeli myös helpottaa tulehtunutta ja ärtynyttä ihoa.  

 

Pysähtymisvinkki #5: valmistaudu nukkumaanmenoon

Unen vaikutusta ihon, kehon ja mielen kokonaisuuteen tuskin tarvitsee kauheasti perustella. Hyvät yöunet pitävät mielen virkeänä, kehon terveenä ja ihon heleänä. Hektisen päivän jälkeen on tärkeää laskeutua rentouttaville yöunille rauhassa. Frantsilan Calm Iltaöljy on yhdistelmä kehoa ja mieltä rentouttavaa laventelia ja appelsiinia. Hiero tuoksuöljyä roll-on -pullolla ranteidesi sisäpuolelle, hiero käsiä yhteen ja hengitä tuoksua iholta syvään sisään. Voit sipaista öljyä myös ohimoillesi ja nenän alle. Eteerisiä öljyjä voi käyttää myös tipan vuodevaatteissa. Kaada tippa Frantsilan laventelista eteeristä öljyä peittosi tai tyynysi kulmaan ennen nukkumaan menoa. Tunnet kehosi ja mielesi rentoutuvan aromaterapeuttisten öljyjen vaikutuksesta. 

Iltaisin kehoa ja mieltä rentouttaa myös Pukkan erilaiset teet. Kurkumaa sisältävä Turmeric Gold -luomutee poistaa kehosta tulehdusta ja auttaa sitä säilymään terveenä. Se toimii myös kivunlievittäjänä ja auttaa kehoa rentoutumaan. Kurkuma auttaa myös ruoansulatuksessa, joten teekupin jälkeen tiedossa ovat rauhalliset yöunet.  


Teksti ja kuvat: Eevis Liedes


Tuotenosto:

KORA ORGANICS Balancing Rose Mist kasvovesisuihke 100 ml–35551004


 


Tuotenosto:

KORA ORGANICS Calming Lavender Mist kasvovesisuihke 100 ml–35551008


 


Tuotenosto:

KORA ORGANICS Energizing Citrus Mist kasvovesisuihke 100 ml–35551010


 


Tuotenosto:

Frantsila Laventeli eteerinen öljy–182193


 


Tuotenosto:

Frantsila Iltaöljy CALM 10 ml–4628001


 


Tuotenosto:

WHAMISA 33g Hydrogeelinaamio–29420044


 


Tuotenosto:

Pukka 20x1,8g Turmeric gold vihreä tee luomu–24966001



Tuotenosto:

Pukka 20x1,2g Love teejuoma luomu–7458010


 


Tuotenosto:

Pukka 20x2g Detox tee luomu–7458014


 


Tuotenosto:

Lumene HARMONIA Kynttilä Metsän Sielu–26326008


 

Sivun alkuun
Ohjeet
Ota yhteyttä

Ota yhteyttä